Implementasi Pendidikan Karakter Religius dan Kejujuran di SDN 2 Glinggang

Alvi Nur Aini, Bambang Widiyahseno

Abstract

The purpose of this study was to determine how the implementation of religious character education and the implementation of honesty character education at SDN 2 Glinggang. This research is included in the type of qualitative research. Data collection methods used in this study were interviews and observation. The data analysis method used is descriptive. The results obtained from this study are SDN 2 Glinggang has several programs that aim to shape the religious character and honesty of students, namely the dhuhr prayer program in a congregation, dhuha prayer in congregation, and madrasah diniyah to form religious character. Meanwhile, to build the character of honesty, SDN 2 Glinggang has an honesty cooperative program and a class bazaar. Based on the information that has been obtained, it can be concluded that the congregational dhuhr prayer program and congregational dhuha prayer have been carried out well, but the students perform ablution in front of their respective classrooms terraces, causing the classroom terrace floor to be dirty. The implementation of the madrasah diniyah has been going well but at this time the program has to be temporarily suspended due to the Covid 19 pandemic. It is estimated that the program will run again in December 2021. The honesty cooperative program and class bazaar are having problems with students who are still not honest when making purchases, but This can be overcome by the teacher giving stories about honesty and advice so that students become motivated, to be honest.

Keywords: Character Education, Religious, Honesty

Full Text:

PDF

References

Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. 2(1).

Alfurkan. (2017). Implementasi Kantin Kejujuran sebagai Garda Pendidikan Antikorupsi untuk Pembentukan Karakter Jujur Warga Negara Muda. November, 103–108.

Anam, K., & Sakiyati, I. D. (2019). Kantin Kejujuran Sebagai Upaya Dalam Pembentukan Karakter. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 13(1), 21. https://doi.org/10.35931/aq.v0i0.130

Anwar, S., & Salim, A. (2018). PENDIDIKAN ISLAM DALAM MEMBANGUN KARAKTER BANGSA DI ERA MILENIAL PENDAHULUAN Arus perkembangan globalisasi telah melahirkan generasi gadget , istilah digunakan untuk menandai munculnya generasi millennial . Gadget sebenarnya lebih tepat diartikan dengan p. 9(2), 233–247.

Auliyairrahmah, A., Djazilan, S., & Hartatik, S. (2021). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN Implementasi Pendidikan Karakter Integritas Sub Nilai Kejujuran melalui Program Kantin Kejujuran di Sekolah Dasar. 3(6), 3565–3577.

Farhani, D. (2019). Manajemen Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Kokurikuler Keagamaan. 4(2), 209–220.

Fathurrohman, M. (2016). MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN. 04(01), 19–42.

Hartono. (2014). Pendidikan karakter dalam kurikulum. Jnana Budaya, 19(2), 259–268.

Inten, D. N. (2017). Penanaman Kejujuran Pada Anak Dalam Keluarga. III(1).

Iriany, I. S. (2003). Pendidikan Karakter sebagai Upaya Revitalisasi Jati Diri Bangsa. 54–85.

Masnun, M. (2019). Pengembangan Madrasah Diniyah Takmiliyah Di Desa Bababakan Kecamatan Losari Kabupaten Brebes ( KKN Tahun 2019 ).

Nizar, M. (2018). Prinsip Kejujuran Dalam Perdagangan Versi Islam. 4(1), 94–102.

Noviyanti, R., Rahmawati, I., & Suyitno, S. (2019). Pengamalan Sila Kesatu Pancasila melalui Shalat Dzuhur Berjamaah sebagai Wahana Pendidikan Karakter. International Journal of Elementary Education, 3(4), 381. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i4.21310

Oktari, D. P., & Kosasih, A. (2019). Pendidikan Karakter Religius dan Mandiri di Pesantren. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28, 42–52.

Primayana, K. H. (2019). Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Menghadapi Tantangan Revolusi Industri 4 . 0. 321–328.

Rahayu, D., Narimo, S., Fathoni, A., Rahmawati, L. E., & Widiyasari, C. (2020). Pembentukan Karakter Siswa Berorientasi Higher Order Thinking Skils (HOTS) di Sekolah Dasar. 4, 109–118.

Rismayanthi, C. (2011). Optimalisasi pembentukan karakter dan kedisiplinan siswa sekolah dasar melalui pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan. 8(April).

Saripaini. (2021). Refleksi Aksiologi Atas Nilai-nilai Pendidikan Karakter pada Tradisi Keleleng di Desa Punggur Kecil. 1, 51–60.

Setiawan, A. (2021). Pendidikan Karakter pada Peserta Didik di Masa Pandemi Covid-19 Berbasis Keluarga. 7(1), 319–327.

Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. 8(2), 331–354.

Suryanti, E. W., & Widayanti, F. D. (2018). Penguatan pendidikan karakter berbasis religius. September.

Syaroh, L. D. M., & Mizani, Z. M. (2020). Membentuk Karakter Religius dengan Pembiasaan Perilaku Religi di Sekolah: Studi di SMA Negeri 3 Ponorogo. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 3(1), 63–82. https://doi.org/10.33367/ijies.v3i1.1224

Utami, S. W. (2019). Penerapan Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Kedisiplinan Siswa. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 4(1), 63. https://doi.org/10.26740/jp.v4n1.p63-66

Wibowo, A., & Subhan, A. Z. (2020). Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. 3(2).

Wulandari, N., Hidayah, N., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., & Cirebon, U. M. (2021). PEMBIASAAN SHOLAT DHUHA BERJAMAAH TERHADAP PENDIDIKAN KARAKTERDI SDN 2 SETU KULON Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar , Universitas Muhammadiyah Cirebon. 415–423.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.