Social Impact of Post Revitalized Markets Traditional Markets (Phenomenology Study at Pasar Sunggingan, Boyolali)
Abstract
Abstract
One of the attractions of Pasar Sunggingan is the market day of Pahing, where every day the market traders from all directions peddle various merchandise. However, over time the development of the era that requires various changes, the existence of market conditions and situations when Pahing day gradually faded and disappeared. The purpose of this study to determine the cultural capital of traders to socio-cultural impact post-revitalization Pasar Sunggingan Boyolali. The location of this research is done in Boyolali District Boyolali District. This research is a qualitative research with phenomenology method. Based on the research result, it can be concluded that the impact of revitalization of Pasar Sunggingan (1) the change of cultural elements, namely: Javanese language, values and norms, market organization, merchandise, trade, place of worship, music art and dance. (2) the tradition of Pahingan as the custom of Sunggingan residents from generation to generation and become the source of economic activity for Sunggingan community. (3) citizen strategy in preserving Pahingan tradition is continuous socialization so that become routine event every day Pahing.
Keywords: Traditions of Pahingan, Sunggingan Market, Elements of Culture.
Full Text:
PDFReferences
Atik Dina. Tranformasi Budaya. Diperoleh dari (http://atyckdhina.blogspot.co.id/2012/05/transformasi-budaya.html) diakses tanggal 2 Agustus 2017.
Antoniades, A. C. (1992). Poetics of Architecture: Theory of Design. John Wiley and Sons
Badan Pusat Statistik. Sumber : Dinas Pendapatan Daerah (Dipenda) Kabupaten/Kota. 2013. Diperoleh dari (http://jateng.bps.go.id/index.php/linkTabelStatis/997) diakses tanggal 10 April 2017.
Dja’man Satori dan Aan Komariah. 2012. Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Alfabeta.
Dwi Susilo (Prodi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Pekalongan). 2011. Tentang Dampak Operasi Pasar Modern Terhadap Pendapatan Pedagang Tradisional Di Kota Pekalongan.
Eis Al Masitoh. 2013. Upaya Menjaga Eksistensi Pasar Tradisional: Studi Revitalisasi Pasar Piyungan Bantul.
Elizabeth. Nottingham. K. 1997. Agama dan Masyarakat (Suatu Pengantar Sosiologi Agama), Jakarta: Gravindo Persada.
Esti Ismawati, 2012. Ilmu Sosial Budaya Dasar. Yogyakarta: Ombak.
Estu Suryawati : Kompas Online. 2017. Diperoleh dari (http://ekonomi.kompas.com/read/2017/01/05/074400126/berapa.pasar.tradisional.yang.sudah.dibenahi.pemerintah.pada.2016.) diakses tanggal 13 Agustus 2017.
Gumilar Rusliwa Somantri, 2005, Memahami Metode Kualitatif. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Indonesia, Depok 16424, Indonesia. E-mail: gsomantri@yahoo.com
H.A.W. Widjaja. 2000. Komunikasi: Komunikasi dan hubungan masyarakat. Jakarta: Bina Aksara
Helina Kuncahyawati. 2016. Pemberdayaan Pasar Tradisional dan Pedagang Pasar Menurut Peraturan Daerah Kabupaten Purworejo Nomor 6 Tahun 2014 (Studi Kasus: Pasar Krendetan).
H.B Sutopo. 2002. Metodologi Penelitian Kualitatif. Surakarta: Sebelas Maret University Press
Hari Poerwanto. 2006. Kebudayaan dan Lingkungan Dalam Prespektif Antropologi, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Heung-Ryel, Kim. 2015. Culture and Tourism-Oriented Local Traditional Market Strategies in Korea.
Hyun Taek Soo. 1998. Budaya dan Kekuatan : Pengertian Ilmu Sosial Bourdieu, Seoul : Penerbit Nanam.
Janette Webb dan David Hawkey. 2016. On (not) assembling a market for sustainable energy: heat network infrastructure and British cities.
Jhon Scott, 2012. Teori Sosial. Yogyakarta, Pustaka Pelajar
Koentjaraningrat. 2009. Pengantar Ilmu Antropologi, Jakarta: Asdi Mahasatya.
Lexy J Moleong. 2006. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Lulud N Wicaksono, Priyatno Harsasto, Puji Astuti. Jurusan Ilmu Pemerintahan Universitas Diponegoro. 2013. Persepsi Pedagang Pasar Terhadap Program Perlindungan Pasar Tradisional Oleh Pemerintah Kota Semarang Studi Kasus Pedagang Pasar Peterongan Semarang Selatan.
Ritzer & Goodman. Teori Sosiologi Klasik – Post Modern Edisi Terbaru (Trans: Nurhadi). Yogyakarta: Kreasi Wacana. 2012.
Sachari, A., & Sunarya, Y. Y. (2001). Desain dan Dunia Kesenirupaan Indonesia dalam Wacana Transformasi Budaya. Bandung: Penerbit ITB
Sang-hyoun Pahk. 2016. Misappropriation as market making: Butler, Callon, and street food in San Francisco, California.
Selo Soemardjan, Perubahan Sosial di Yogyakarta.1981. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Ummu Sholihah. 2016. Program Studi Ekonomi Syari’ah Program Studi Ekonomi Syari’ah. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam, Institut Agama Islam Negeri ( IAIN) Purwokerto. Strategi Pengembangan Pasar Tradisional Dalam Meningkatkan Kepuasan Pedagang (studi kasus di pasar kliwon, karangwelas, banyumas jawa tengah).
W. A. Amir Za : 2016: Modal budaya dan kesannya ke atas kebergantungan kerja komuniti nelayan di Malaysia: Kajian kes nelayan Kuala Terengganu
Yanuar Ikbal. 2012. Metode Penelitian Sosial Kualitatif, Bandung: Refika Aditama.
Refbacks
- There are currently no refbacks.