Challenges and Opportunities of Vocational Education on Asean Economic Community

Riana Nurmalasari

Abstract


Abstract

ASEAN Economic Community (AEC) was one of the opportunities and challenges for Indonesia in facing globalization era. The important thing on AEC was the quality of human resources. Qualified human resources were expected to produce skilled workers who were ready to compete with workers from other ASEAN countries. Vocational and training education was an appropriate alternative to improve Indonesia's human resources. Vocational education was required to improve the competence of Indonesia's young generation who will enter the world of work in line with technological developments and changes in the labor market. Vocational education was expected to answer the challenges of global competition. This was because vocational education has advantages such as intensive skill, skilled labor, ability to face the era of globalization, and vocational education has benefits for many parties.

Keywords: Challenge, Opportunity, Vocational Education, AEC


Full Text:

PDF

References


Anonim. 2014. ASEAN Productivity Organization. (Online), (http://www.apo-tokyo.org/), (diakses 11 Desember 2016).

Ruhana, Eka. 2013. Pengembangan Kualitas Sumber Daya Manusia vs Daya Saing Global. Malang: FIA UB.

Wonggo. 2010. Tantangan Pendidikan Kejuruan dalam Era Perdagangan Bebas.

Calhoun, C.C., & Finch, A. V. 1982. Vocational Education: Concepts and Operations (Second Edition). Belmot, California: Wadworth Publishing Company.

Sukamto. 1998. Orientasi dunia kerja dalam proses dan status akreditasi SMK. Jurnal Kependidikan Edisi Khusus Dies Tahun XXXVIII: 109 –126.

Ghozali, Abbas. 2000a. Analisis biaya manfaat SMU dan SMK. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. No. 022 (5): 57 – 85.

Wagiran. 2006. Peluang Dan Tantangan Pembiayaan Pendidikan Menengah Kejuruan Dalam Era Otonomi Daerah Dan Penerapan Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknologi dan Kejuruan. 15 (2): 192-211.

Depdiknas. 2002. Sejarah Pendidikan Teknik dan Kejuruan di Indonesia. Jakarta

Sonhadji, A. 2013. Manusia, Teknologi, dan Pendidikan Menuju Peradaban Baru. Malang: UM Press.

Pramudyo, Anung. 2014. Mempersiapkan Sumber Daya Manusia Indonesia dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN. JBMA. 2(2): 92-100.

Gani. 2011. Tantangan Masa Depan dalam Mempersiapkan Pendidik Berkualitas. (Online), (http://ichal-pendidikan.blogspot.com/2011/06/blog-post.html), (diakses 11 Desember 2016 ).

Komariah, Aan dan Cepi Triatna. 2008. Visionary Leadership Menuju Sekolah Efektif. , Jakarta: Bumi Aksara.

Komariah, Kokom. 2010. Prospek Pengembangan Pendidikan Vokasional dalam Era Globalisasi. Makalah Seminar Nasional. Bandung: UPI.

Sukardjo and Komarudin, Ukim. 2009. Landasan Pendidikan Konsep dan Aplikasinya. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Hisyam, Djihad and Suyanto. 2000. Refleksi dan Reformasi Pendidikan Di Indonesia Memasuki Milenium III. Yogyakarta: CV. Adicita Karya Nusa.

Sitorus, Andriani Rita. 2016. Tantangan dan Harapan Pendidikan Kejuruan di Indonesia dalam Mewujudkan SMK yang memiliki daya saing ketenagakerjaan. Simposium. Tidak diterbitkan. Deli Serdang: SMK Nur Aziza Tanjung Morawa.

Sutrisno, Budi. 2013. Perencanaan Karir Siswa SMK (Berbasis Pengembangan Soft Skill). Surakarta: FKIP Akutansi UMS.

Hidayati, Arina. 2015. Perencanaan Karir sebagai Bentuk Investasi Pendidikan Siswa SMK (Studi Kasus di SMKN 1 Batang). Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial. 25(2): 1-10.

Wonggo. 2010. Tantangan Pendidikan Kejuruan dalam Era Perdagangan Bebas.

Panji, Putu. 2009. Pendidikan Kejuruan suatu Pilihan. (Online) (http://kejuruansmkhendra.blogspot.com/), (Diakses, 12 Desember 2016).

Bukit, Marsiam. 2014. Strategi dan Investasi Pendidikan Kejuruan dari Kompetensi ke Kompetensi. Bandung: Alfabeta.

Sudira, Putu. 2012. Filosofi dan Teori Pendidikan Vokasi dan Kejuruan. Yogyakarta: UNY.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.